Featured Post

Helppo ja nopea kolmionpiirtorutiini.

Vau. Kehitys kehittynyt ja oppi opittu. public static void SolidTriangle(Point a, Point b, Point c, Color color) {             Point[] po...

Tuesday, June 17, 2014

Roolipelikuume

Sepä. En ole päässyt pelaamaan tai vetämään peliä nyt taas vuoteen, tai varmaan kahteen - kolmeen, jos puhutaan pidemmästä kuin ihan parista pelikerrasta.

Olen tehnyt jonkin verran järjestelmäanalyysiä, setissä Exalted, Fate, Solar System ja BESM 2e Revised.

BESM on aika kauhea nykystandardein, mutta se - ja Tri-Stat - antavat esimerkkejä skaalautuville kykyportaille.

Exaltedin settinki ja asenne on hieno, ja Charmeja on kiva lukea, mutta se vaikuttaa ihan liian raskaalta ja kömpelöltä tässä vaiheessa elämää - Opettelin jo DnD 3.5e:n säännöt ulkoa, ja se riitti, enimmäkseen.

Solar toimii, mutta se on luonteeltaan niin pehmeä, että se ei sovellu isku iskulta - tason juttuihin. Mahdollisesti nopein narratiivi pelin etenemisen kannalta. Uskon että sen saa soveltumaan Uresiaan.

Solar Systemin parhaat puolet ovat oma määrittely sille, mistä saa kokemusta, sekä se että vakiona kaikki ratkaistaan makrotasolla.

Taikuuden Konsti sallii käyttää Uskoa(I) ja Keskittymistä(R) efekteihin ja hyökkäyksiin, mikä on itsessään rajallisesti kätevä määritelmä, mutta yhdistettynä Synergian konstiin, toimii jo niinkuin pitääkin, ja on tarpeeksi hintava, kahdella konstilla. Tosin, tapailen vielä sitä miten toiset ovat toteuttaneet - yksi on tietty rajoitetut taidot, joihin pääsee käsiksi vain sopivalla Konstilla.

Olen täysin rakastunut Fateen. Tuskin olen objektiivinen. Aspektit ovat loistava tapa määritellä hahmoja, ja refreshin tiputus on kätevä malli kykyjen ostamiselle. Olen pelauttanut mm. minimaaliset skillit sisältävää varianttia (vain nippukategoriat of sosiaalinen, älyllinen, ja ruumiillinen), mikä toimi ihan pop.

Fatesta voisi ehkä saada modifioitua Exalted - moottorin. Storyteller ei ole oikeastaan niin olennainen pelille, kuin mitä on Essence, Motes, Charms, Willpower & Virtues. Ja ehkä myös hyveet ja tahdonvoiman voi tiputtaa. Stuntit ovat kyseenalaisia - Solarissa ne olisi voinut tehdä temppuilun avaimella, mutta Fatessa pitää ehkä olla stuntti stunttailuun? DFRPG:hen Fatessa määriteltiin erikoisstuntit, eli yliluonnolliset kyvyt. Samalla lailla voitaisiin ehkä määritellä erikoisstressiradat ja jopa erikois-Fatepisteet?

Pitää miettiä tätä. Lisäksi Projekt Sekigaharaa pitää vilkaista näin uusia asioita oppineena.

Edit:
Jatko.

No comments:

Post a Comment