Featured Post

Helppo ja nopea kolmionpiirtorutiini.

Vau. Kehitys kehittynyt ja oppi opittu. public static void SolidTriangle(Point a, Point b, Point c, Color color) {             Point[] po...

Tuesday, June 10, 2008

Tetris

Legendaarinen palikoittentiputtelupeli, joka lienee kaikille tuttu, siis. Ajattelin keksiä tämän pyörän uusiksi - Tetris on yksi näistä peleistä mitkä on mahdollista totetuttaa täysin ohjelmallisesti vaikka web-sivun sisällä Javascriptillä. Varmasti näin on joku jo tehnytkin.

Tetriksen säännöt:
  • Peli tapahtuu ruudukossa, jossa neljästä ruudusta koostuvat kappaleet tippuvat ylhäältä alas.
  • Kappaleita voi pyörittää ja liikuttaa sivuttain.
  • Jos täytetyistä ruuduista muodostuu täysi rivi, niin rivi poistetaan ja pelaaja palkitaan pisteillä.
  • Jos kappale pysähtyy niin että osa siitä jää pelialueen ulkopuolelle, niin peli päättyy
  • Pelialueen vasemmasta tai oikeasta laidasta ei pääse läpi.
Kaikki muu on epäolennaista lisämateriaalia, sinällään.

Peli itsessään on aika triviaali, ja lähes vuoropohjainen. Kappaleiden pyöritys on sinällään mielenkiintoinen ongelma, mutta yhtä kaikki X-ja Y koordinaattien vaihto ristiin ja peilaus riittävät.

eli, pääluuppi:
  • Putsataan täydet rivit ja päivitetään pisteet
  • Jos ei ole liikkuvia kappaleita, luodaan uusi kappale yläreunaan.
  • Pyöritetään ja liikutetaan kappaletta
  • Tarkistetaan törmäykset.
  • Jos ajastin laukeaa, liikutetaan kappaletta askel alaspäin
  • Jos kappale on pysähtynyt, tarkistetaan onko peli seis
Ja sitten loopataan alkuun. Ei pitäisi olla vaikeaa.

No comments:

Post a Comment