Koodauksen nopeus ja mukavuus riippuu isolti myös näppäimistöasettelusta.
Hakasulut ja aaltosulut eivät ole suomalaisessa näppäimistössä kovin mukavia.
Joten, syntaksi joka on suominäppäimistöllä helppo :
operaatio parametrit
toisto-operaatio ehto:
toistettava osio.
operaatio ehto,
ehto,
ehto,
ehto
Jos ehto on operaatio, se parsitaan.
jos ehto on arvioitava, se arvioidaan.
Välimerkit:
: aloittaa lohkon
. päättää lohkon. vastaa myös rivinvaihtoa.
, jatkaa rivinvaihdon ohi.
Rivinvaihto terminoi ehtojen syötön.
välilyönti erottaa operaatiot ja ehdot
muuten whitespace ignoroidaan
Asian sivu, mutta....
objektinhan voi määritellä listoina:
Olen taas siirtymässä suosimaan winamppia ohi foobar2000:n jostain mutu-syystä.
Löytyi muuten tällainen paketti joka kannattanee asentaa ja poluttaa: UnxUtils
Jostain syystä nykyasunnossa läppärin kuulokeliitännästä tulee aika paljon häiriöääntä, kun laturi on seinässä.
joten, harkintaan menee joko Terratec Aureon tai sitten jonkinlainen UPS.
Tuota 900 vuokraa maksaessa tulee kyllä mieleen että mieluummin maksaisi lainaa pois kuin vuokraa. Nykyasunnon sijainti on kyllä todella kiva, koska kuntosali on ihan vieressä. Saunakaan ei ole niin pakollinen kun kuntosalilla on sellainen. Tietty, uutta asuntoa etsiessä saisi olla kuntosali sopivalla etäisyydellä, nyt sinne ei ole sataa metriä.
Varsinkin kun tuli iso yllätyslasku maksettavaksi. Yhtä kaikki, 600 eurolla saa aika tiukan konepaketin. (tuo näyttis on itseasiassa semi-'hidas' - äärimmäisen tehokas mutta uusi lippulaiva 680gtx on... kiintoisa. )
Saturday, March 31, 2012
Pragmatic Programmer oli hieno kirja, lueskentelin sitä aika pitkälle tuolla nykyisen työpaikkani Oulun toimistolla.
Käytän töissä archlinuxia jossa on Gnome3.
Olen varsin tykästynyt siihen, se tekee lopen paljon asioita oikein, olkoonkin että se on vähän hajalla kahdella näytöllä - search palikat ym. joitten tulisi keskittyä näytön keskelle, ilmaantuvat näyttöjen väliseen tilaan. Myös, kaipaan näppäinkomentoja eri sovellusten nakkelemiselle ruudulta toiselle. Muutoin se on ihan kiva jahka siihen tottuu.
Näin myös nerokkaimman Win8 Developer Preview asennuksen ikuna: Yhdessä työkoneessa on linux, mutta siihen yritettiin tunkea toiselle tyhjälle kovolle usb:ltä se isoin win8 dev, mutta homma kaatui ajurin puutteista valittamiseen. Myöhemmin tuli brainstormattua virtuaalikoneen imagen siirtoa, mikä johti ratkaisuun:
Kytketään kumpikin kovalevy paikoilleen ja bootataan linux
Linuxissa konfiguroidaan QEMU siten, että se emuloi koneen omaa prosessoria
QEMUlle osoitetaan kiintolevyksi se oikea, tyhjä levy, ja CD-asemaksi Win8 asennusimage. Nyt meillä on virtuaalikone jolla on CD, HD eikä mitään muuta.
Asennetaan windows siihen asti että se kysyy lisenssien hyväksymistä.
Sammutetaan kone ja nykäistään Linux-kovo irti
Käynnistetään windows-kovolta ja jatketaan asennusta.
Mitäpä sanoisi? Raportoisi havaintoja?
Oulun keskustan pystyn suurinpiirtein pitämään mielessäni - se kauppa on siellä, tämä ravintola taas tuolla, ja niin poispäin.. Helsingissä moinen ei onnistu.
Helsingissä on vähemmän roskakoreja kuin Oulussa. Ihmisiä kadulla on toki enemmän, mutta minua se ei hirveämmin häiritse, Japanin jälkeen.
Siellä on paljon kaikenlaista, kauppoja ja ruokapaikkoja etenkin. Lisäksi taidepaikkoja - gallerioita ja teattereita - merkittävän paljon.
Kävin Stockmannilla kuuntelemassa nipun Sennheiserin kuulokkeita, ja kuuteenkymppiin saa jo oikeinkin hyvänkuuloiset ja mukavat, olkoonkin että varsinkin koko korvan peittävillä kupeilla ne kalleimmat olivat parhaat - pykälää halvemmat kahdensadan luurit olivat muuten hyvät, mutta olivat niin tarkkaääniset että kaikki virheet kuuluivat myös. Ne Adidas-brändätyt siniset olivat varsin kivat.
Olkoonkin että nyt olen enemmän ehkä kuulokemikrofonin metsästyslinjalla, tosin napit olisivat oikein kivat myös, vaikkakin vähän eri tarkoitukseen. Napit toimivat puhelimen ja MP3-soittimen kera liikkuessa. Headset on sitten istumahommiin.
Sain Artsilta Schneider MF2 - näppäimistön, jossa on Cherry MY - kytkimet, joista moni ei tykkää .
Minusta nämä ovat paremmat kuin moni muu, ja kuulostavat kivalta.
Kuva löytyy naamakirjasta.
eli siis www.dy.fi on suomalainen dynaamista IP:tä tarjoava palvelu.
Siihen on oma perlscripti siellä, mutta sehän käy helposti ajastamalla vain seuraavan:
Oli synkkä ja myrskyinen yö. Niinpä. Joonaksen kanssa puhuttiin että legendan voisi aloittaa Pitäisi joskus. Noilla sanoilla alkavat tarinat eivät nimittäin koskaan tule tapahtumaan. Siltä ainakin tuntuu.
Sää on, miten sitä kuvailisi? Varmin ja täsmällisin ilmaisu on tietenkin, että on kuuma. Monessa mielessä upea sää olla ulkona ja mielellään varjossa.
En ole pelejä vetänyt moneen kuukauteen. Vapaaehtoiset asiat joihin ei ole inspiraatiota jäävät sivuun yhtä helposti kuin tärkeät asiat joihin ei ole motivaatiota, niistä vain omatunto soimaa vähemmän.
Kirjoittaminen itsessään ei ole kovin vaikeaa, jos on jotain mistä kirjoittaa, ja rohkeutta kirjoittaa asiasta.
Aiheita voi aina keksiä, mutta niitten on hyvä olla mietittynä ennen kuin aloittaa.
Tämä on ollut yksi sellainen kompastuskivi asian suhteen; Eilen kuitenkin löysin Stable Fluids - paperin. Tuo linkki johdattaa web-esitykseen mutta on se minulla virallisena PDF:näkin, noin referenssitarkoituksiin. a po
Niille, joita pohdituttaa, mitä noi Navier-Stokes yhtälöt tekevät, esimerkki löytyy vaikkapa täältä.
On tullut sen verta luettua että tänään olisi tarkoitus repäistä kandista sellainen epäpätevä versio ilman viittauksia, katsoa paljonko asiaa sitä on saanut irti lukemasta ja silleen --- saada vaan paljon kirjoitusta ulos.
Alkuun selitän tuulesta, tuulen fysiikasta jne. Sitten listaan teknologiat millä voi yrittää simuloida. Sitten kerron esimerkkejä mitä juttuja voisi näillä tekniikoilla toteuttaa.
Jotain sellaista.
Ei kyllä edelleenkään ole oikein kunnollista kirjoitusintoa, mikä on ongelma.
Mistä siis on tänään tökkinyt? Vaikea sanoa, jotenkin ei vain ole ollut intoa, elikkä hirveän huonot on selitykset, taas. Luulen että tässä vaiheessa pitää vain kirjoittaa - ongelmana on se että varsinaiseen kanditekstiin ei saa laittaa mitään asiaa, mille ei jollain viitteellä löydy vahvistusta, joten ajatusvirtaa sinne ei hirveästi voi laittaa.
Ei se työttä etene. Mutta siis, puhutaan siitä mistä puute, elikkä kandin työstä.
Aiheenahan on Tuulen Simulointi Peliympäristössä.
Tarkemmin haussa olisi ohjelma joka osaa kertoa pienen (alle 100m) alueen tuulivirran kun pohjana on alueella vallitseva yleinen tuulen suunta, sekä tieto maaston muodoista ja pintarakenteesta.
Kandityö on olennaisesti kirjallisuustutkimus, eli pohjatutkimus sille, mitä aiheesta jo tiedetään. Tämän tiedon esille kaivaminen on vähemmän herkkua, vaikka löysinkin muutaman aihetta ainakin sivuavan artikkelin.
Lisäksi pitäisi varmaankin laittaa pohjustus siitä mitä tuulen simulointi tarkoittaa noin yleisellä tasolla, syekä katsaus siihen mitä mahdollisesti olemassa olevia toteutuksia löytyy.
Hei, löysin toimivahkon näppäimistön ja varmistin että ps/2 liitin toimii yhä, vika oli vain näppäimistössä.
Tämän tuntuma on aika huono, mutta hei - toimii. Kyseessä on saksalainen mininäppäimistö jonka muistaakseni Huotarin Mikalta lainasin joskus kaaauan sitten.
Tavoite: 300 tunnin lenkkiä tänä vuonna. 299 jäljellä. Tekee noin lenkin kuutena päivänä viikossa.
Tyypiltään voivat olla kävely, uinti, hölkkä, juoksu tai pyöräilylenkkejä, mutta kuitenni.
Vähän huolestuttaa, miten jos helmikuussa on joku kolme-neljäkymmentä astetta pakkasta, entäs sitten?
Oli tarkoituksena katsoa löytyisikö jotain vinkkejä keskittymiskyvyn parantamiseen, mutta unohdun tekemään aina jotain muuta....
Olen käyttänyt zenwalkissa XFS:ää mikä on vakaa kuin kallio, mutta nyt zenwalk-openbox releasen puhtaassa asennuksessa läppärille, ajattelin kokeilla Ext4:sta missä on monia kivoja featureita....
Vaikkakin se on ilmeisesti vain stopgap välivaihe ext3:n ja btrfs:n välillä. Mutta silti, siinä ei periaatteessa ole staattisen kokoisia klustereita, jos ymmärsin oikein. :)
Joelin vanhassa koneessa pyörii just nyt crunchbang, missä on kivat puolensa, tykkään sen vakio-sovellustarjonnasta todella paljon, mutta jotenkin se on ollut kyllä nihkeä verrattuna heikin läppäriin zenwalkilla. :/ vaikka periaatteessa pitäisi kai olla nopeampi, prossuteholta ainakin.
*edit*
Ja crunchron - eli siis tämä joelin vanha kone - meni näköjään distro upgradessa *crunch* *bang!*
#!
Mahtavaa. T_T. Taidan laittaa siihenkin tuon zenwalk-ob:n kun asennuslevy on tuossa hollilla...
Olen Vartiaisen Juhalle tehtaillut kotisivuja jo jonkin aikaa tarvittaessa. Sivut majailevat Elisan kotiasiakaspalvelimella, mikä ei tue yhtään mitään. Tämä ei ole iso ongelma, Juhalla on Kompozer + ftp set-uppi millä hän voi kuulumisia kirjoitella nätisti, vaikka satunnaisesti rikkookin vähän layouttia. Simppeli ja toimiva.
Mutta silloin kun tuonne galleriaan innostuu lisäämään kuvia, niin homma menee työlääksi. Tälle pohjalle joskus intouduin tuumaamaan että niin, sivuthan voisi kyllä generoida skriptillisesti omalla koneella ja sitten uppia staattiset versiot palvelimelle. Tieten Dreamweaver tekee jotain samantapaista.
Yhtäkaikki, olen hissukseen naputellut sellaista komentorivi-PHPtä joka käyttää imagemagickkia, ja generoi gallerioita ja web-sivuja. Ihan hassunhauskaa.
Kokeeksi tjsp väänsin kaikki japanin kuvat karvalakkigalleriaksi.
Okei, okei.... Tristalla --- siis, Heikin läppärillä --- on sellainen isompi koodiprojekti, MVC-toteutus PHPllä jne. Siistiä? Okei.
No, taannoin kun ajoin päivitystä zenwalkkiin, jonka päällä kaikki siis pyörii, läppärin virtajohto lähti irti.
Toimimaton akku on ollut poissa käytöstä jo pitkään, joten *piu* virrat män.
Ei se mitään, minulla on varmuuskopiot tuosta MVC:stä muualla...
Mutta, nyt kun rupesin katsomaan, ne ovat VANHOJA. Minulla on heikin läppärillä jo täysimittainen foorumitoteutus, kun muut versiot osaavat suurinpiirtein sanoa, "hei, testi onnistui!"
AAAaaahaaaa!
Ja tietenkään se ei buuttaa USB:ltä, ja tietenkin sen CD-asema on.... jossain varmasti hyvässä tallessa. Tietäisi vain, missä.
Asiasta seuraavaan, ei meinannut tänään saada XP-konettakaan päälle.
Huh, löysin cd-aseman, ja taidanpa kokeilla uutta ja hienoa zenwalk-openbox riliisiä.
Corestakin on tullut uusi versio.
Ai niin, muuten: Return to Chaos: SQUEEE! Pitää hehkuttaa, minulla oli dungeon master alkuperäisenä Amigalla.
Testauksen perusteella EDELLEEN hyvä peli.
Otsikko on todella tyhjentävä. Helmikuun loukkaantumisen ja kesän välillä minulla paino karkasi pahasti ylöspäin, n. 109 kiloon enimmillään. Nyt se on taas 103, mutta tuosta voi toki paljon pudottaa.
Kuitenkin siis, Joonaksen kanssa sovittiin että ensi viikonloppuna otetaan kisa: 31 päivää leikimme Suurinta Pudottajaa. Tämä on aika tiukka, kun Joonas on jo kerran tiputtanut painon jostain liki 90stä lähemmäs 70tä ja itse olen ollut aika tasaisesti tuossa 95-100 välillä viimeiset kymmenisen vuotta, ja välissä päällekkin.
Pitää pari kirjaa palauttaa kirjastoon tänään - viimeinen päivä. Lainaan varmaan tosin jotain uutta.
Opiskelut alkavat 'kohta', ja haluan hyvissä ajoin jo tällä kertaa henkisesti valmistautua siihen. Ainakin saada pari todella ärsyttävää kirjaa opiskelluksi kun ei ole läpi päässyt niihin liittyviä kursseja.
Das Projekt Ahava on aika mielenkiintoinen just nyt kun talo nousee jo.
Tuossa Vartiaisen Juhan sivuja mulkoillessa, kun pani merkille että siellä tyylit pettää ja niin eespäin, ja kun piti mielessä ettei toi elisan ilmaissivupalvelu tue kun perus-hötömölöä, niin mielessä rupesi kummittelemaan sellainen pieni ääni, joka sanoi,
"Niin, mutta...."
Koneelta jossa kotisivuja näpytellään voisi olla kaikenlaista valmiina, toteutettuna skriptipohjalla.
Siis, PHP ja Bin työkalut voi asentaa täysin portable-moodiin, niin että ovat omassa kansiossaan.
Joten! Voidaan käyttää ainakin templateja ihan hyvin. Ja osaava skriptinikkari voi tehdä systeemin, jossa tiputat kansioon kuvan, painat kuvaketta joka laukaisee skriptin joka tekee peukalonkynnen ja web-kokoisen, ja leipoo näytettävän sivun aihion pohjalta. Kirjoitelmat voitaisiin kaivaa toisesta kansiosta, repiä kaikki paitsi Body pois, lyödä mukaan muokkauspäivä ja leipoa sivutetuksi blogiksi. Sitten laukaisee vain viimeisen skriptin joka nakkaa kaiken tämän FTP:llä kolumbukselle.
Olen joitain kuvia ottanut naamakirjaan, syötäviä yms. Dumppaampa ne tännekin.
Hieno kiinalainen kalligrafiasetti on lojunut jo pitkään käyttämättömänä. nyt vähän testasin.Ostin tämän Tuirassa grillistä salen vieressä, kun kaveri suositteli grilliä. So far so good, pitää käydä toistekin, ja testia jotain muuta. 7€ ei ole halpaa, mutta kyllä se nälän vei ja unen toi. Näyttää kauhealta, varsinkin ketsuppi ja sinappi; Itse asiassa soijaa ja riisiä, ja pari paistettua kananmunaa. Tämä oli hyvää. Tosi tulista curryriisikanajuttua. Cayennepippuri on ässämauste, muuten. Namcon vanhempi Arcade Stick. Umpimetallia. Aivan mahtava, painaa tonneja, ei mahdu sisään ovesta. Se täytyy tuoda rekalla.
C++ jumittaa, enkä oikein tiedä missä. Sain luokat suunniteltua jo aika hyvin... mikä siinä on? Pitäs vaan vääntää se ryysiksellä läpi nyt.
*edit*
No huh, Openofficessa on SQL-tietokantasysteemi. Tällä on, sanotaanko, implikaatioita.
Tässä kun rupesi tekemään harjoitustyötä, tuli mieleen että siinä on aina jotain kivaa ja kaunista kun alottaa uuden projektin puhtaalta pöydältä. Lähes tyhjä makefile, src-kansio ja alustettu git-repo... mmm..
Kävin tätä läpi jo aikaisemmin, elikkä käytän Hacker's Dietin variaatiota jossa en saa syödä jos paino on yli jonkin X luvun. Sillä mikä tämä X on, ei ole alussa hirveän paljoa väliä ,kunhan se on vähän enemmän kuin se mitä vaaka näyttää kun aloittaa, sillä tuota X:ää tiputetaan joka päivä. Itse aloitin 101.0:sta, ja olen tiputtanut 200 grammaa päivässä, ja nyt ollaan 100.0 max. syöntirajassa. Helposti sujuu jonnekkin 98, tai ehkä 97 asti, mutta sen jälkeen menee vaikeammaksi.. mutta teoriassa 6 kiloa kuukaudessa pitäisi lähteä. Viimeksi paino kävi alle 94 kilon kun tätä dieettiä käytin. Suurempana ongelmana onkin sen paluu suurempiin lukemiin sitten syksy & talvi-linjalla.
Jahka paino on siinä n. 98, niin uskaltaa taas lenkkeillä - nykypainolla se on liian kovaa polville.
Ravustan, kun en muuta voi. Jokainen 150 euroa mitä sillä tienaa on kuukausi ruokaa kun itse kokkaa, Oulussa syksyllä.
Tarkoituksena on edistää opintoja mahdollisimman paljon taas. Pitää katsoa onko nyt konsteja talven yli selviämiseen.
Sikäli erilainen verrattuna eilisen testiin, että tämä on itse asiassa blenderissä tehty kuutio exportattu raw:ksi. Värit on hardcode testivärit.
Se ei ole kovin obvious, mutta kuutio on myös läpinäkyvä.
Rawia tökkiessä huomasi että siinä ainakin saa olla quadeja ja triangleja sekaisin. Hmm. Oma Mesh-luokkani ei moista kestä right now. Tietty, produktiomallit on luultavasti aina kokonaan triangeleita (ding!) joten toivottavasti tämä ei ole ongelma. Joutuu pian Unionin laittaan tjsp....
En jaksanut tänään inputinlukua säätää vieläkään. Pah.
Kauan sitten jotain mietin asiasta, ja kauan se seisoi. Tänään sain koodia vääntymään, suurinpiirtein kuvatunlaisella algoritmilla, eli noin epätäsmällisesti:
luetaan syötettä merkki kerrallaan, jokainen merkkiyhdistelmä up to "maksimi sananpituus" laitetaan sanakirjaan. Eli, jos syöte on abcdef, sanakirjaan tulee sanat a, ab, abc, abcd, abcde ja abcdef.
Sortataan sanakirja niin että toistojen määrä * sanan pituus toimii painona.
Sortatuilla sanoilla ruvetaan poistamaan stringistä palasia. Eli, jos sanakirja on _talo, talo, _, n, na, ja syöte on "talo_talon_talona" niin siitä on ekan poiston jälkeen jäljellä "talo", "n", "na".
Tuossa olen menossa, mutta meni tappeluksi kun yritin raakasti pelata nollaterminoidun c-stringin kanssa.
Oikea ratkaisu on hajoittaa syöte puiksi.
En tiedä selventääkö tuo yhtään asiaa, mutta suusanallisesti, teemme luokan / structin joka sisältää tekstinpätkän, pointterin sanakirjan sanaan ja vasemman ja oikean lapsen.
Homma etenee näin:
syötteestä poistetaan ensimmäinen '_talo', jolloin meille jää "talo" ja "n_talona" blobit. Vasemmalla ei koskaan ole syötettä. Luodaan ylin silmu, jonka teksti = null, sana -> "_talo", vasen lapsi on silmu jonka teksti = "talo" ja oikea on silmu jonka teksti on "n_talona".
Jatketaan oikeaan silmuun ja analysoidaan sen teksti, joka hajoaa osiksi "n", ja "na". Asetetaan silmun sana -> "_talo", vasen lapsi -> "n", oikea "na"
Analysoidaan oikea - siellä ei ole mitään.
Seuraava sana lähtee analysoimaan puun silmuja, joissa teksti != null.
Puussa kuljetaan alimpaan vasempaan, minkä jälkeen parent-silmun kautta oikean noden vasempaan etc. Tämäntyyppisen puussa kulkemisen voi hoitaa rekursiolla.
Mites sitten jos halkaistaan solmu jolla on lapsia? puoliskoista tulee lapsien vanhempia.
Eli, jos bab:llä on c-lapset ja halkaistaan a pois, niin syntyy a-node jolla on vasen b ja oikea b.
Silmujärjestys on aina vasen-parent-oikea-ylös. Ei pitäisi olla vaikeaa. Kai. katsotaan lisää sitten taas joskus.
En yhtään osaa sanoa miksi. Kaiketi "Koska se oli siellä" eli C:\Python25 kansiossa. Kirjoittelin pari luokkaa, ja testiskriptin, outputti näyttää tältä:
G:\devel\Source\MySRC\Tests\Python-duel>c:\Python25\python.exe test.py Level: 1 HP: 10 Attack 0 Defense 10 STR 10 ( 0 ) DEX 14 ( 2 ) CON 10 ( 0 ) INT 10 ( 0 ) WIS 10 ( 0 ) CHA 10 ( 0 ) Level: 1 HP: 8 Attack 0 Defense 10 STR 18 ( 4 ) DEX 10 ( 0 ) CON 10 ( 0 ) INT 10 ( 0 ) WIS 10 ( 0 ) CHA 10 ( 0 ) attack roll: BAB 0 Stat 4 die roll 11 attacker hits! damage roll: 1 + STR mod 4 defender receives damage: 5 defender remaining hp: 5 attack roll: BAB 0 Stat 0 die roll 17 attacker hits! damage roll: 4 + STR mod 0 defender receives damage: 4 defender remaining hp: 4
...Että sellaista. Ihan helppoa ja todella human-readable. Pitäisi vain kaivaa paremmat tekstineditointikomennot, ja datastruktuurit saada paremmin selville miten ne toimii.
Lisää System Properties\Advanced\Environment Variables seuraavat:
EDITOR=vim
MinGW\bin polkuun
luo jonnekin polkuun make.bat jossa lukee @MinGW32-make.exe %1 %2 %3 tai jotain vastaavaa
Tarvitseeko muuta? GnuWin32 on kiva, muttei pakollinen, ja Git-paketissa tulee paljon *nix-työkaluja jo.
Start Menun kanssa kannattaa noudattaa muutamaa kurinalaisuus-juttua -
Kaikille dev-työkaluille Development\ alkuun
Kaikille peleille Pelit\ alkuun
Moni kiva juttu riippuu siitä mitä tekee. Esim. tuo MinGW-paketti on tietty sen sortin softankehitykseen. Vastaavasti JDK:n moni tarvitsee, tai Visual Studiota, GIMPpiä, SVN:ää jne.
Avast + FFDSHOW + Haali tai MPC on minusta aivan välttämättömät, kuten myös PuTTY.
Nykyisessä koneessani on 500GB, 300GB ja 250GB levyt, sekä löytyy yksi ulkoinen 1TB levy, joka on vahingossa näköjään jäänyt FAT32:ksi. Tämä on potentiaalinen ongelma levyimagejen suhteen, muttei muuten... Ja näköjään ajoin Convertin asemalle. Saas nähdä kuinka käy. (Kädet kyynärpäitä myöten ristissä jne. )
Yhtä kaikki, viimeisin windowsin asennus jätti tilanteen niin että kone buuttaa yhdeltä kovolta ja käynnistää windowsin toiselta. Ei hyvä.
Joten, haluaisin repiä ylimääräiset kovot irti ja tehdä puhtaan asennuksen yhdelle levylle.
Backupit hoituu vielä tässä vaiheessa aika hyvin tuonne ulkoiselle.
Jos laittais vaikka tuon 300M aseman käyttikselle, se 250M asema on vielä IDE-väylällä.
Mutta onkos tässä järkeä? Kaiken joutuu asentamaan uusiksi, mikä on kohtuullinen vaiva. Hm.
No, ehken tee sitä vielä tänään, mutta se on tulevaisuudessa edessä.
Viikonalun liikunnan jälkeinen kuume kertoi sitten muustakin kuin hyvästä liikunnasta, ja taas iski kaamea lentsu.
Eilen ei pää toiminut ollenkaan, eikä kyennyt keskittymään mihinkään, tänään pää on parempi, mutta ei meinaa pystyssä pysyä. Antibiootteja syön jo.
Ruokahalu on vain hieman himmennyt, ei poistunut, joten kyseessä lienee ihan perusluokan poikkeuksellisen ärtsy lentsu vain, kaiketi. Yhtäkaikki, olo ei ole priima.
Tänään pitäs opiskelua suunnitella, huomasin taas että olis jo pari vuotta sitten voinut kandin tutkinnon suorittaa, mikä olisi parempi kuin ei mitään.
Netti-highscore juttu alkaa olemaan valmis - luku, tallenus ja näyttö onnistuu. Pitää vain säätää vielä tallennuskriteerejä vähän. Tämä tulee olemaan hyödyllinen, sillä samaa mekanismia voi hyödyntää... ... no, vaikka mihin, kun kerta tein sen CSV-formaatin päälle. Ei nyt väitetä että kyseessä olisi täysin toimiva CSV - implementaatio; Rivinvaihdot jo hajottavat sen.
Mutta, riittää tämän hetken tarpeisiin, voi listata kaikenlaisia juttuja.
Asensin Baldur's Gaten pitkästä aikaa. Paljolti koska Neverwinter Nights ei toipunut 1.69 patch + näyttiksen vaihto Ati 8600sta nvidia 6800:n kombosta. Tietty, Oulussa toimii, ja sinne varmaan katson mitä Q patch antaa sitten.
Mutta siis, Baldur's Gate: Siihenhän piti sitten laittaa juttuja Sorcerer's Placesta. Pitää vaan Dark Side of the Sword Coast jostain kaivaa, eli TeamBG:n megamodi. *kah* löytyi linkki. Widescreen Modia voisi myös testiä. En tosin EasyTutusta kuullutkaan, vaan pelaan ihan perus - dx8 pätsillä. GemRB:tä testasin, mutta minusta se ei oikein hyvin toiminut, vaikka paransikin grafiikoita jonnin verran.
Hmm... Tekkisjuoninen roolipeli voisi olla kiva, oikeilla säännöillä.
Ja mainitaan nyt vielä FreeOrion, kun tuli MoO II:sta pyöräytettyä pitkästä aikaa. Edelleen hieno peli on se. Joku rohkeampi voisi tuota FO:ta kokeilla, itse olen jotain vuoden takaista 0.3 versiota testannut, ja oli vielä niin vaiheessa.
Periaatteessa avoimia pelejä rupeaa olemaan niin paljon että jos ei hittejä kaipaa, niin linuxiinkin löytyy ihan riittävästi tekemistä. Ei sillä että tekemisestä olisi puutetta. Ideat ovat halpoja....
Oman perheen spagettikastikkeet ovat perinteisesti olleet perusruskeaa kastiketta. Tässäpä vähän paranneltuna:
Työkalut:
2 pannua (toinen saisi olla kasari) + kattila spagetin keittoon.
1. Ainekset:
1 tölkki herkkusienisiivuja tai oman maun mukaan. Shiitakea voisi kokeilla myös.
1 silputtu sipuli
1 valkosipuli, kuori, murskaa ja siivuta kynnet.
1 paketti tomaattimurskaa
400g Jauhelihaa, nauta tai nauta-sika
hieman öljyä tai voita
hieman suolaa.
laita herkkusienet heti kuumalle, rasvatulle pannulle. jos käytät tölkkisieniä, laske nesteet pois ja huuhtele ne ensinnä. Voit laittaa valkosipulin ja sipulin sekaan, mutta tarkoituksena on paistaa kumimaisuus pois herkkusienistä.
Varsinkin nauta-siasta lähtee runsaasti nestettä, joten paista ainekset hyväksi ennen lihan lisäämistä. Kun ainekset ovat hyvin paistuneet, lisää tomaattimurska, sekä hieman nestettä jos tarvis.
2. Ruskea kastike:
Ruskista vehnäjauhoja pannulla, lisää vettä, suolaa, mustaa pippuria ja lihaliemikuutio. Perus ruskea kastike.
3. Yhdistä ainekset
Kippaa ruskea kastike ainesten päälle.
Basilika, persilja ja oregano saattavat olla sopivia lisämausteita. Runsas valkosipuli + tomaattimurska, joille ruskea kastike toimii paitsi suurustimena, myös tasaavana agenttina antavat parhaan mahdollisen spagettikastikkeen maun mitä itse olen kotona saanut kokattua. Basilika ainakin toimii. Itse tykkään lisätä annokseen ketsuppia vielä kaiken muun lisäksi, jos haluat eliminoida ketsupin, voit kokeilla esim. hieman enempi tomaattimurskaa ja ruokalusikallinen sokeria lisäksi kastikkeeseen.
Keitä spagetti ohjeen mukaan, ja ripottele annoksen päälle hieman juustoraastetta. Mustaleima on hyvää.
Maa laittaa planeetan karanteeniin, kunnes planeetalta kuullaan hätäsignaali, ja maa lähettää pienen aluksen pelastamaan henkiinjääneitä.
Valitettavasti alus on miehitetty typerillä epäpätevillä jenkeillä jotka eivät voi laittaa omia ihmissuhdedraamojaan sivuun pariksi päiväksi. Minkä lisäksi heillä on taipumus kaatua maahan ja menettää kyky nousta ylös ilman apua, satunnaisesti.
Toteutukseltaan ihan OK elokuva, joka luultavasti olisi hyvä valinta katsottavaksi kaveriseurassa jotta voisi porukalla haukkua elokuvan ihmisten typerää käytöstä. Yksin katsottuna lähinnä ärsyttävä, vaikka Screamerit ovat ihan siistejä.
Tämä elokuva on epäsuora jatko ensimmäiselle Screamers-leffalle, joka julkaistiin suomessa nimellä Sirius 6b, muistaakseni.
- It's shaped like a STAR with a little flame inside it! - No, it's a TREE --- it's got branches coming off it. - I'm telling you it's a STAR! - Use the star one and you'll be fighting off the Old Ones with your bare hands, it's a TREE!
En ole asiaa tarkastellut sen kummemmin, mutta ennen kuin muutin omaan asuntoon, minulla oli tapana syödä massiivinen määrä klementiinejä/mandariineja / näitä appelsiinin pienempiä, vähemmän sottaisia sukulaisia aina kun niitä oli saatavilla, ja varsinkin talvisin.
En ole ostanut yhtään ainutta mandariinia ikinä itse. Ennen kuin nyt.
Ovat hyviä ja pitävät nälkää loitolla. Katsotaan josko ne auttaisivat tämän talven.
Opiskelut ovat taas jumissa. Tekemistä olisi, mutta vain vähän intoa työpäivän jälkeen.
Koska kone on iskussa, niin tarkoitus olisi ruveta piirtämään OpenCanvasilla joka päivä ainakin jonkinlainen suttuprötö. Ben osti minulle OpenCanvasin lahjaksi kesällä, kerta.
Joku pikkutauti yrittää. Lämpöä, päänsärkyä ja lihaskipua ei vielä hirveästi rajaa oireita. Voimattomuus haittaa, varsinkin normaaliin syysmasennukseen liitettynä. Työt auttavat, sillä niihin tulee raahauduttua, mutta opiskelun kanssa on ollut hiljaista.
Katsoin Panin Labyrintin. Enimmäkseen ihan hauska, mutta usea hahmo - mukaanlukien päähenkilö - tarttuu idioottipalloon eikä halua päästää irti.
Ostin Dawn of War antologian sekä Sacred Goldin käytettynä. Saa nähdä koska niitä joutaa asentamaan asti. Nyt yritän tehdä lommoa massiiviseen mediamäärään mitä kovolla on.
Avatar sitten loppui tuossa kun oli kone telakalla. Jos katsot yhden jenkkilässä animoidun sarjan elämäsi aikana, Avatar on luultavasti se paras valinta. Joka jakso ei ole aina ihan totaalisen loistava, mutta silti...
Todo: Opiskele/Koodaa/Piirrä/Siivoa/Liiku. Aina sama Todo-lista, ei valmiiksi saa.
Vanha mutta minulle uusi. Hauska. Haluaisi joskus päästä lähtemään ihmisten aikaan -> Herää aamulla eikä aamupäivästä. Kaupasta hain ainakin miljoona hampurilaista, ehkä jopa seitsemän. Pikkelsiä, kananmuna ja hieman paahtamista niin on hyvää jopa.
Paino on ainakin kurissa, toistaiseksi. Saa nähdä milloin on tilaisuus tiputtaa sitä taas. Ei aikaa.
Hm. Päivässä hävisi kilo. Todellinen painohävikki lienee n. 300 grammaa. Pitää ottaa uusiksi ensi viikonloppuna, ja yrittää olla kovin kauheasti syömättä viikolla.
Ei ole mitään isompaa syytä siihen, paitsi syksy / perpetual gloom / tai jotain.
Nukuin viime yönä 12 tuntia, tavallaan. Puoliunessa varmaan ison osan siitä, naapurissa bailattiin - ei kovin myöhällä mutta yritin mennä aikanaan nukkumaan.
Aamulla ylösnousu on tottumiskysymys, samaan aikaan kuin aina muulloinkin, vaikka unta enemmän. Viikonloppuna säätää heräämisaikaa, ehkä.
...Suihku, nukkumaan. Ei saisi mennä vihaisena nukkumaan, mutta minkäs teet....
Ei ole pitkään aikaan tullut taas postattua. Osasyynä on kiire, kuten yleensä, mutta toinen syy on...
Ei ole ollut tarvetta.
Blogikirjoittaminen on minulle myös mielenhuoltoa, ja... no, en tiedä. En ole mitenkään erityisen onnellinen ollut, mutta ehkä kuitenkin ihan stabiili. Tai jotain.
Elokuvapuolella tuli kaverilla käydessä, paitsi tahkottua Soul Calibur 4:ää aika paljon, katsottua Batman Begins Blurayltä, sekäBruce & Lloyd, Kung Fu Panda ja Tomb of the Dragon Emperor.
Kung Fu Panda pitää nähdä uusiksi / Ostaa omaksi. Hyvä. Menee tämän vuoden top-kolmoseen yhdessä Dark Knightin ja Iron Manin kanssa.
Oikei, rautamiehessä oli puutteensa, mutta se on niin hauska, että minä en henkilökohtaisesti välitä niistä. Begins oli myös hauska Blurayltä katsottuna. Se on toki myös hyvä elokuva, jossa on yllättäen pitkälti sama soundtrack kuin uudemmassa lepakkokuvassakin.
Paino... on karannut käsistä. Polkupyörän hajoaminen on suuri osatekijä, mutta muuten en osaa selittää miksi. Olen viimeisen viikon ajan nostanut kävelymääriä, mutta vielä ei näy missään. Tänään paino oli jo 101 kg, enkä oikein ymmärrä miksi. En mielestäni ole syönyt paljoa - kaiketi olen siis kuluttanut ihan liian vähän?
Tietokoneesta oli ilmeisesti vain virtalähde kärähtänyt. Hain 500W Xion AXP 500W powerin viidelläkympillä Lapstoresta, ja kone buuttasi jopa Windowsiin asti, ilman näytönohjainta, äänten perusteella. Hämmentävää. Ensi kuussa sitten näyttö & ohjain. Sitten meneekin vapaa-aika, toivottavasti osaltaan NETTG:n piirtämiseen myöskin.
Skipstone on vikkelä, ja kun siinä on Tabit pois päältä, sitä tulee käytettyä nuukasti. Opera on lopettanut segfaulttaamisen, joten se näkee nyt enemmän käyttöä. Sain melkein kiihdytyksen päälle X:ssä, mutta ilmeisesti uusin DRI-moduuli on suunniteltu vasten 2.6.27 kerneliä tai jotain.
Kazehakase on jostain syystä vähän jäänyt. Se säästelee ilmeisesti unohtamalla historian aina ja heti.
Gravatar on nyt testikäytössä, kuva on Picasan puolelta saksittu.
Työt... Vaikeaa. Tietyt hommat sujuvat nopeasti, mutta luontainen taipumukseni laiskuuteen + luontainen taipumukseni olla kysymättä asioita + avokonttori + ... vaikeampaa kuin tarvitsisi olla. Ylin kooderijehu on energinen, räiskähtelevä ja jotenkin pelottava. En tiedä miksi.
Kazehakase on gecko-pohjainen selain, joten en siltä paljoa olettanut, mutta toistaiseksi se on ollut hämmästyttävän jouheva, noin esimerkiksi Swiftfoxiin verrattuna. Tämä sekä Opera ovat siis tämän hetken suosikkiselaimet. Tällä hetkellä on 6 tabia auki, ja muistinkulutus on silti vain 59MB. Hämmästyttävää!
Niin. Täytyy sanoa, että viihdyttävät olivat. Ilmakitaransoittajat toki eivät välttämättä ole häävejä muusikkoja, mutta hienoja esiintyjiä kyllä! Ja tietty, New Bombayn ruokatarjoilu ei pahaa tee. Päinvastoin, erittäin herkullista on se, nam! Kanacurryä on saatava lisää.
Maksoin rahaa alkoholista. T_T Tämä on periaatteideni vastaista, ainoa mitä voin sanoa puolustuksekseni on: Se tuli koeputkessa, ja myyjät olivat hyviä, sekä myös nättejä.
Maj Karma oli ihan viihdyttävä, tosin volyymitasot olivat taas sellaiset että vielä alueen toisessa päässäkin oltiin lähespä kipurajoilla. Bändi itse ei ole lainkaan minun makuuni, noin periaatteessa, mutta hyviä esiintyjiä ovat toki, viihdyin jopa kohtalaisesti.
Hinnoittelu sisäänpääsylle oli todella törkeä, en kyllä olisi lippua ostanut. Seurauksena, ainoastaa n. 30% alueesta oli käytössä. Lippuja olisi pitänyt vaikka jakaa ilmaiseksi, kun rupesi näyttämään ettei niille ole menekkiä! tuntui että varsinkin aluksi suurin osa väestä oli vain sponsoreita, muuten vaan VIP-vieraita tai Avecceja. Ei näin.
Kello on kohtuullisen vähän. Tietty, jos olisi tentti aamusta voisi huolestuttaa,
Eli: Töissä olivat varovaisia sen suhteen, miten tehdään committeja svn-trunkkiin. Joten en tehnyt committia mahdollisesti rikkinäisestä koodista. Okei.
No, toimivasta koodista jatkoin tweakkausta ja onnistuin vahingossa poistamaan yhden rivin yhdestä funktiosta mikä rikkoi kaiken. Tietty, meni aikansa ennen kuin virheen sai korjattua, ja siinä sai miettiä, "jos olisi jonkinlainen SCM, niin tämäkin olisi selvinnyt kolmessa sekunnissa diffillä." Git on tietty ihan hieno, mutta työpaikan serverillä sitä ei ole, noin ensinnäkin. Yhtä kaikki, eilen illalla lueskentelin muunmuassa tuon Wikipedian artikkelin linkkejä, ja mietin tätä "Tarballs and patches" juttua.
Tulin siihen tulokseen, että riippumatta siitä, mitkä säännöt muuten on versionhallintaan, haluan itselleni sellaisen oman savegame-mekanismin. Nyt.
svn status hakee listan kaikista versionhallinnasta haetun projektin muutoksista - tarkemmin sanottuna, tiedostonnimet.
grep --regexp [MA] antaa vain ne rivit jotka ovat Modified tai Added CVS:ään. Tähän voi lisätä ?:n, jos haluaa ne mitä ei ole vielä lisätty.
grep -F . karsii pois kansionnimet, sillä muuten TAR pakkaa koko kansion.
sed -e 's/M / /' -e 's/A / /' korvaa rivin alussa olevat "Modified" ja "Added" merkit yhdellä välilyönnillä. tyhjä stringi käy myös.
xargs antaa putkessa tulleen datan syötteenä seuraavalle komennolle.
tar -zcvf /home/esa/backup-$(date +%Y%m%d-%H%M%S).tar.gz tekee syötteessä tulleista tiedostoista time-stampatyn paketin.
Nämä kaikki ovat backup.sh skriptissä tällä hetkellä, joten jos ajan tämän, niin se luo kotihakemistooni tiedoston, jonka nimi on muotoa backup_2008-08-17-175011.tar.gz
Minusta kohtuu kätevää. Nyt, juuresta tar zxOf /home/esa/backup_YYYY-MM-DD-HHMMSS.tar.gz path/to/filename | diff path/to/filename antaa muutokset viimeisimmän "savegamen" ja nykyversion välillä. Kätevää. Luonnollisesti tar zdf /home/esa/backup_YYYY-MM-DD-HHMMSS.tar.gz antaa diffin. Muistaakseni.
Nyt, tein skriptin: 'tar zxOf $1 $2 | diff $2 -' jolloin voin kirjoittaa tyyliin mydiff.sh /home/esa/paketti /path/to/filename, mikä antaa diffin. Ehkä kolmas parametri voi olla hyödyllinen, jos ei jaksa olla projektin juuressa.
Lisäksi, backup-scriptiin kun laittaa tuon "backup" tekstin tilalle $1:n niin saadaan seuraava toiminnallisuus:
./backup.sh jokunimi
tuottaa paketin jonka nimi onkin jokunimi-YYYYMMDD-HHMMSS.tar.gz. kätevää.
Toinen parametri polulle olisi myös mahdollinen, mutta skriptiä on helppo editoida tarpeen mukaan, joten ei ole jaksanut.
Tästä on itseasiassa helpohko jatkaa vähän, ja lopputuloksena on inkrementaalinen versionhallinta, joka käyttää pelkkää tarria. Liekö tuossa pointtia, mutta hauskaa on. Noissa on oikeasti paljon vielä laajennettavaa, mutta kaikkea kivaa voi tehdä - sen sijaan että, esim. vertaa SVN:ää vastaan, voi vaan tehdä tar-paketin kansiosta, sitten aloittaa tar zdf:llä alkuperäistä vastaan...
Tämä oli alunperin viivanpiirtojuttuihin, Tetriksen jälkeen, mutta meni liian vaikeaksi, joten hylkäsin idean. Ihan hyvä sinällään, koodin hitaus on ihan omaa luokkaansa. Sitävastoin
monenlaisia toisenlaisia pelitoteutuksia on DIV-generoinnilla erittäinkin ja oikeinkin mahdollista suorittaa.
Unirytmin siirtäminen on ärsyttävää. Seitsemältä soi herätyskello, mutta unensaanti on vielä todella vaikeaa. Toivottavasti tästäkin päästään yli.
Koodiasiat pyörivät päässä, mikä on omalla tavallaan ihan hauskaa, paitsi että vievät tilaa piirto- ja opiskeluasioilta. Liikunta on matalalla prioriteetilla juuri nyt, mutta katselen kyllä potentiaalisia mahdollisuuksia, kuten Hukkaa, joka on työpaikan lähellä.
Se yksi oma koodiprojekti, se toinen oma koodiprojekti ja sitten vielä mietin smartpointtereita, sillä toinen noista projekteista on C++ - pohjalla.
Lisää infoa luonnollisesti vasta sitten jos saan jotain aikaiseksi.
X on absoluuttisen raivostuttavan hidas. Pitäisi ehdottomasti saada mach-ajurit toimimaan... Tai sitten hakea työpaikan läppäri tänne. Sekin optio toki on olemassa. Minulle on sanottu että sitä saa käyttää ihan vapaasti - minkä ymmärtää, sillä kaikki työ ja data on servereillä, ja läppäri onkin yhden sortin tyhmä terminaali. Hyvä lähestymismalli on se.
GDM kävi mielessä. Ideaa on, mutta on jo muutenkin monta rautaa tulessa. Oivoi. Verteksi oli muuten hauska. Tai siis, mielenkiintoinen.
Noista linux-dri ajureista vielä... en ole varma onko nyky-X:ään edes olemassa tälle näyttikselle kiihdytettyjä ajureita, mutta jos ei ole, niin mielessä on käynyt sekin, että tekee.
Inhottavasti Kernelin sysfs rajapinta on muuttunut jossain 2.6.18 tai jotain, ja olemassaoleva koodi ei enää käänny. Hmph.
Hienot suunnitelmat oli tällekin päivää. Ne tavalliset: Liiku, koodaa, opiskele, siivoa, piirrä.
Yritin sitten saada kiihdytyksen toimimaan läppärin 3d Rage Mobility - piirisarjan kanssa. Sain siinä boottaamattoman kernelin aikaiseksi, joten pääsi säätämään. Siinähän se päivä melkein menikin. Sain sentään kaupassa käytyä ja vähän siivottua. Noh.
Klusterit taas pyörivät mielessä, olisipa hienoa jos voisi nopean verkon yli käyttää hyväksi toisen koneen muistia tai prosessointitehoa, noin esimerkiksi. Ehkäpä siitä saisi graduaihetta.
'Pitäisi' painaa taas vähän päälle. Noh.
Jarin kanssa aloitettu Shoot 'Em Up ei ole vielä hirveämmin edennyt. Noh, se on matalalla prioriteetillä. Säädin makefilejä ja kommittoin sen code.googleen. Versionhallinta on kuitenkin hienoa.
Huomenna Halo2:sta kai ainakin vähän, ja kenties Go:ta. Sitten lisää Go:ta viikolla, mutta myös opiskelua. Tälle päivälle saisi vielä piirtää, jotta voi maanantaina skannnata.
Houkuttelee vähän että jos laittaisi uuden koneen, mutta se on pahuutta ja vääryyttä. En edes työläppäriä ole vielä työpaikalta raahannut mukaani, tai mitään.
Tuntuu tosi vähältä aikamäärältä, n. 5 tuntia vapaata päivässä. Voih. Tämän illan vapaa-aika meni läppärillä, päivittelin pari softaa, ja kokeilin Battle for Wesnothia - ja sitten päivitin sen 686-binääreille.
Zsnes samaten päivitty 686-binääreille. Zenwalkin ainoa minua häiritsevä puoli on juurikin se, kun siinä kaikki binäärit on 486 by default.
Suosittelen kumpaakin - niin Wesnothia kuin ZSNESsiä, siis ja muuten. Nämä binäärithän löytyivät täältä.
Ei taaskaan tule kirjaa luettua. Tuo Hero of the Imperium etenee minulla nyt todella hitaasti, sillä en viitsi liian väsyneenä lukea, nautinnon maksimoimiseksi. Tänään melkein tuli luettua.
Sain sentään Tapiolassa auton seisontaan.
Mutta nyt on pakko mennä nukkumaan, olen valvonut jo liikaa, silmät tuikkivat. Iltapaino 100.5. Sain myös LaFestassa käytyä.
Hohh... Jäipä vähän aikaa. Ei ehtinyt edes Tapiolassa käymään - olisi tarvinnut. Hommasin bussikortin, joten nyt pääsee suhaamaan niillä edestakaisin.
Työt... Vaikeaa. Uutta asiaa, jota ei suoraansanottuna vielä kunnolla osaa. Läppäri on iskussa ja koodia jo vilkuilin, mutta en mitään vielä oikein saanut aikaiseksi. Parempaan on pystyttävä.
Töitten jälkeen kävin sen bussikortin hakemassa, saa nähdä toimiiko se. Sitten suuntasin kaverille, missä pelasimme Soul Caliburin uutta 75% ajasta ja suunniteltiin Shoot 'em uppia 25% ajasta. Söin grilliburgerin. Ihan average 5€ hintaan. Tietty, koskaan ei ole sen arvoinen, kun vertaa La Festan La Festaan.
Paino hyppäsi viime viikolla ylöspäin - söin ilman rajoja, ja se tuntuu. Raportoin painosta lisää myöhemmin - tokko se ketään kiinnostaa, mutta voipahan itse ainakin vilkaista sitten joskus. Kuntoilun suhteen... No, tänään ja eilen tuli käveltyä sellainen tunti, mikä on OK, mutta lenkkejä tai kuntosalityöskentelyä noin esim. pitää harkita. Tavoite 90, noin alustavasti taas....
Polkupyörästä on takakumi puhki ja vanteet lommoiset. Mutta, on siinä ihan hyvä, tuota, runko ja niin, etuhaarukkakin. Paitsi ei lokasuojat. ... Tarttis varmaan uusia vähäsen.
Tulee kuunneltua pätkiä the Dark Knightin soundtrackistä kokoajan, mutta vain tiettyjä pikkupaloja. Tyypillistä minulle.
Ja kaikkea mahdollista. Mutta siis, pistä riisi kiehumaan, ( itse suosin jasmiiniriisiä, ) lihat pannulle ( pannu kylmänä ), ja lorauta siihen silleen sopivasti soijaa, sitten hieman suolaa ja mausteita ( esim. paprikajauhe + mustapippuri ). Hiero lihoja pannulla sen verran että palat ovat yltäpäältä soijassa, sitten unohda ne hetkeksi.
Kuori inkivääri ja laita se öljyyn likoamaan. Valuta säilykkeet jos käytit niitä. Silppua kasvikset kulhoon.
Itse tykkään leikata porkkanat pitkiksi suikaleiksi, about 2-3 mm kanttiin ja n. 5cm pitkiä. Herkkusienet siivuiksi, murskaa ja silpo valkosipulit.
Silppua inkivääri ja laita kulhoon
Kun kasvikset ovat kulhossa ( paprika, sipuli, porkkana ), lorauta reippaasti etikkaa päälle ja pyörittele kasvit.
Rupea paistamaan lihat. kun lihat ovat lähes kypsiä, lisää herkkusienet. Jatka paistamista kunnes lähes kaikki neste on haihtunut. Jos sinulla on tölkkivihanneksia, laita nekin tässä vaiheessa, haluamme päästä eroon kaikesta niissä olleista nesteistä mahdollisimman hyvin.
Lisää kasvikset. Paista, kunnes enin etikasta on haihtunut. Tässä vaiheessa voi myös lisätä esim. tuoretta siivutettua chiliä.
Laita REIPPAASTI halpis sweet chili kastiketta tässä vaiheessa, sekoita hyväksi, lisää VÄHÄN soijaa, jos tarve vaatii. Laita levy pois päältä ja kansi päälle. Jos ainekset vaikuttavat liian kuivilta, lisää ensin sweet chili soosia, sitten vettä. Yritä välttää liikaa soijan käyttöä.
Muutamaa minuuttia myöhemmin, voit ruveta syömään. ... Ihan hyvää tuli, nam. Sannan reseptiä mukaillen.
...
Nyt takaisin pänttäämään! Ja uutta kahvia, ilman appelsiinia!
Olenko se vaan minä, vai onko oikeasti niin, että yleisin syy algoritmin toimimattomuuteen on "Olen idiootti." Syynä oli vain ylimääräinen "return" rutiinissa joka piirsi vaakaviivoja.
Tässäpä on siis jotenkuten toimiva, nopeahko kolmioittenpiirtelyrutiini. En jaksa sivua sille justnyte tehdä, ja siinä vielä muutama bugi piilottelee.
*EDIT*
Blogger ei suostu olemaan raiskaamatta tekstiä, joten jääköön vielä piiloon siis. Teen sille sivun tässäjoskus.
Nyt, muuta: Tuunasin tänään polkupyörää kivempaan kuntoon - tai no häkkäsin enemmänkin. Siinä on pari isompaa vikaa, ja häkkäsin niihin sellaiset "no, se toimii just nyt" ratkaisut. Ihan mielenkiintoista sinällään. Pitää joskus ottaa ja kunnolla korjata se. Tarttis uusia vaijereita, vetää nykyisestä häckhäck vaihteista oikeisiin vipuihin ne etc janiineespäin.
Paralleelivirtuaalikone ärsyttää minua, sillä tulin itse ajatelleeksi niitä pari vuotta takaperin... ja ne oli jo keksitty sekä vanha asia. Pöh. Nyt pitää keksiä joku muu graduaihe. Ehkäpä multiserverijärjestelmä jonkinlainen?
Paino about 98.6, ja maha todella turvonnut. Ihmeellistä.
Ostin uuden kirjahyllyn kierrätyskeskuksesta, kaikki 3€. Kierrätyskeskus rupeaa olemaan ylitäynnä - ihmiset ovat kai nyt oikeasti löytäneet sen, niinsanotusti. Nyt pääsee kotona säätämään tavaroita, ehkäpä kohta ei ole kaikki levällä pitkin lattioita siis, enää? Toivossa on hyvä elää....
Rupesin keksimään uudestaan v3 kolmiorutiinia, jonka kirjoitin Nivalassa. tietenkään sitä ei ole muualla kuin Sarjankylän ukkoslinnussa nytten. Huoh.
Yritykseni ( joka on paljon yksinkertaisempi kuin v1 tai v2, ja yksinkertaisesti parempi ) ei jostain syystä piirrä pohja vasemmalle kallellaan olevia kolmioita ( , testattaessa tasasivuista kolmiota, ) mikä on siis omituista. Jätän enemmän debuggaamisen myöhemmälle, tänään ei enää jaksa tai kerkeä.
Töihinlähtö uhkaa, tai no, jos noin voi sanoa näin pitkään työtönnä olleena, iloinen asia on se. Palkka on tosin huono, mutta riittää laskuihin ja ylikin jää, joten ei voi liikaa valittaa. Nyt pitää vaan opetella PHP5:ttä, näemmä.
Tenttikin on edessä, aikaa vähän. Eli suomeksi, kiire painaa.
Paino rupesi taas ärsyttämään, kun se hyppäsi tuonne 98+ mökillä ollessa. Ihan hyvin jottei sen enempää, mutta kipu kantapäässä esti jopa kävelynkin. Ei miellyttävää.
Pitää Roolipelaajaan pistää nerdragea vähän niiden DnD 4e arvostelusta, kenties. Esimerkiksi Warlockien julistaminen WoWista kirpaistuksi herätti edellämainittua närästystä - olkoonkin että niin Complete Arcane että WoW julkaistiin samaan aikaan, joten WoW Betalla saattoi olla vaikutusta - ellei jopa täytyisi sanoa että kenties kyseessä on rinnakkainen evoluutio tahi yhteistyö... mutta säästän sappeani lehdelle. Silti... osuvasti jotkut sanoneet.
Mökillä ei tule painoa seurattua eikä blogiin kirjoitettua. Heikki uusi oman bloginsa, tosin. Siellä järven rannassakin olisi toki hurja GPRS-yhteys saatavilla, mutta ei jaksa nähdä vaivaa.
Onnistuin saamaan kantapään kipeäksi juuri ennen mökille lähtöä, ja ärsytin sitä lisää juuri kun se oli toipumassa, joten liikuntakin on ollut vähäistä.
Läppäri on taas iskussa, X pelittää ja kaikkea ( eikä mikään gdm/xdm ole muistia rohmuamassa! ), nyt pääsee vihdoin sovelluksia laittamaan tarpeen mukaan. Opera riittää yllättävän pitkälle.
Niin, Openbox + LXPanel on aika riittävä kombo. Saa nähdä jos lisää rupeaa haluamaan jossain vaiheessa. Muistinkäyttö X:ssä kun ei ole sovelluksia ajossa on nyt jotain 33M, pyöreästi.
Vim on edelleen pysynyt editorina, senkin suhteen asiat ovat helppoja kun ne osaa. nyt kun vaan löytyisi täysin moderni, kontekstisensitiivinen IDE... Tekstitilaan. Tekstitilassa ei läppärin kammottava touchpadikaan vaivaa.
Päätin ruveta olemaan vähemmän säntillinen labeleitten suhteen. nykyinen spartalainen lähestymistapa rajoittaa tiedonkulkua, ja tieto haluaa vapaaksi.
Piirtäminen ei ole oikein alkanut tapahtumaan, vaikka uusin OpenCanvas onkin nyt Trialissa taas. Pitäisi pitäisi....
Olen "For The Emperor" - opusta - tai osiota - lukenut siitä isosta kirjasta. Hyvä ollut tähän asti. Ei mitään mahdottoman lennokasta, mutta yhtä kaikki, viihtyisää.
En päässyt serkun näyttelyyn sitten, menkää joku minun puolesta, thx.
Noni. Zenwalk 5.2 Core asentui kiltisti. Siihen lisäksi ppp ja inet packaget niin pääsee jo nettiinkin. Koko kovo on justnyte 1 iso partitio, mikä ei ehkä ole kaunista mutta antaa optimi tilamäärän mitä tulee kovon täyttymiseen.
Se ettei ole X:ää, on minusta omalla tavallaan viehättävää - joskaan ei niin paljoa etten sitä laittaisi. Saa nähdä miltä osin ja miten paljon noita i486-binäärejä sitten loppujen lopuksi tulee sietämään.
Saatan jopa ehkä pysytellä Vim-linjalla, jos se ei ärsytä liikaa ja tutorohjelma on hyvä.
Gentoon asennus ei onnistunut. Ugh. Taidan Puppy Linuxia harkita, sitten sen päälle rupeaa virittelemään jotain... tai ehkäpä DSL, tai jotain. Yksi Gentoon kehitysblogi arvosteli kevyitä distroja tuossa taannoin, mutta se ei tunnu toimivan just nyt.
Itse asiassa, Zenwalk oli aika hyvä, mutta jo valmiiksi hitaalla koneella 486-binäärit olivat hieman liikaa. Muuten olisin voinut silti pysytellä siinä ja käännellä itse omat softat, mutta menin partitioimaan pienen 30M levyn tyhmästi, ja käyttikselle itselleen jäi "vain" 5 gigatavua tilaa.
Ugh. Kun onnistuisi asennus, mutta tuon läppärin CD-asema on epäilyttävä.
Olen alkanut epäillä että kolmiorutiinini on hölmö ja aivan liian monimutkainen, myös.
Nivalan peliporukka ei ole vielä pitkään aikaan siirtymässä uuteen painokseen, joten kokeilemme Pathfinderiä. Vaikka porukka on tyypillisen vajaa, ( Kaksi hyvää pelaajaa ovat nykyään WoW-addikteja ) niin ihan hauskaa on ollut.
Muutamia havaintoja:
Combat Maneuver on loistava idea: Sillä voi Ad-hoc:ta melkein tilanteen kuin tilanteen.
Hitpoint Buffer on kuten myös kiva,
Päivitetyt meleeluokat ovat hyvä asia. Barbaarin muutokset on ihan hyviä.
Skill-säännöt on vaikea pitää mielessä - eli class skill saa automaagisen +3, eikä vain max rankit ole siellä
Skillit + vanhat hahmolomakkeet = ikävä yhdistelmä. Uusimmassa Alphassa tuli vihdoin hahmolomakkeetkin, tosin.
Ensimmäistä kertaa on myös Action Pointit käytössä. Ne ovat aivan totaalisen loistavia, jo siitä syystä että ne ovat DM:lle apu tilannearviointiin - jos niitä ei kulu, niin pelaajat ehkä pääsevät hieman helpolla, jos ne kuluvat jatkuvasti ja nopeasti, ehkä pitäisi vähän lieventää vastustajatulvaa.
Statpiste joka toinen taso, toimii varsinkin jos ottaa vähän low-magic asennetta mukaan. Nykyinen konsepti on että taikaesineet ovat niin arvokkaita, kukaan ei myy niitä, joten ne voi vain löytää tai voittaa itselleen. Pelit ovat hieman vaikeampia, mutta paljon, paljon viihdyttävämpiä.
Harkitsemme E6:n käyttöönottoa, tai ainakin käytämme normaali-XP gain mekaniikkaa + Pathfinderin Fast XP taulukkoa. Ei ole kiva juosta liian nopeasti tasoja läpi.
Paino tänään oli 98.0 noin suurinpiirtein tylyvaa'alla. Siellä 96-98 maastossa palloilee edellen.
Motivaation kanssa on ongelmia, koulu- ja ohjelmointihommia ei ole oikein tullut tehtyä. Piirsin yhden kuvan taideblogiin, tosin.
Kolmioitten täyttäminen on vaikeaa. Olen aikani paininut sen kanssa nytten, ja lähes toimii, mutta jos meillä on kaksi janaa ab ja ac, joista ei tiedetä kuin se että a.y<=b.y ja a.y<=c.y.... Miettimistä se vaatii vaan hiukan. Ainakin olen jo sen verran saanut, että on kolme tapausta: kummatkin pisteet ovat a:n vasemmalla puolella, oikealla puolella tai toinen toisella puolella. Viimeinen on helppo. Nyt pitäisi päätellä vain vasen/oikea tapausten puolueellisuus. Sitten vain vasemmanpuolisen janan vasemmanpuolisin piste piirretään oikeanpuoleisen janan oikeanpuolimmaisimpaan pisteeseen.. Eli, ajatelkaa viivaa:
#### #### ####
Jos piirrämme ekaan pisteeseen mihin törmäämme vasemmalta päin, meillä menee väärin ja jää 3 pix rako oikeaan reunaan.
Jne.
Ei ihan optimaalista. Jos lähtisi siitä että "Jokaiselle Y-riville piirretään viiva x1, x2, y kunnes toisin sanotaan," niin olisi kai parempi, mutta painiskelen just nyt vielä teorian parissa. Optimointi tulee myöhemmin. Viivarutiini v3:ssa on bugi ylöspäin vasemmalta oikealle nousevissa viivoissa. Osaako joku korjata hidastamatta sitä? Voisin kai Mureakuhaan heittää kysymyksen tjsp.... SPARTAAA!
Paino 98.0, Heikin läppäri rupesi elämään paremmin kun käänsin siihen uudet XFCE:t.
Päivitin viivanpiirtoa, mutta se on buginen nyt. v3 löytyy vanhan linkin alta, ja v4 on omassa koodissa nyt - hitaampi, mutta toimii varmasti. v3 olisi paras, jos siitä saisi bugit liiskattua.
Tietty, tällä ei ole isoa väliä, painiskelen kolmiontäytön kanssa juuri nyt. Se toimii ainakin satunnaisesti nyt, mutta siinä on läjä hyvin omituisia bugeja tietyissä tilanteissa.
Paino oli 98.5, kun söin aika myöhään eilenillalla. Tänään söin myös riittävästi, joten tuskin paino tippuu kovin paljoa.
Minulla on yksi JavaScript peli-idea jota saatan ruveta työstämään tässä jahka... no, tässä joskus, joka tapauksessa.
"Behind Deep Blue" on ollut erittäinkin antoisa kirja, tullut luettua vähän turhankin vauhdikkaasti. Suosittelen lämpimästi. Antaa myös hiukkasen teknistä infoa kuinka tietokoneshakit toimivat. En varmaan jaksa arvostella - en ole arvostellut mitään oikeasti nyt hetkiseen. Mutta, lukekaa silti. Hyvä kirja.
Kaikki muu on ihan OK paitsi ettei ole töitä/rahaa, noin suurinpiirtein. Tekemistä ja motivaatiota tuntuu kumpaakin löytyvän.
Tietokoneesta ( omasta. Heikin läppäri voi hyvin, noin suurinpiirtein ) saattoi tosin toimintasavut karata, mutta en ole varma mistä komponentista. Kenties kerääntynyt pöly vain kärähti virtalähteestä?
Eilen joutessaan otin ja irroitin pari näppäintä näppäimistöstä, kun raot näyttivät likaisilta ja alta paljastui voi hyvä... Ia! Ia! Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn! .... Joten, otin kaikki näppäimet irti, ja näytin sille suihkua. Irtonaiset näppäimet tiskasin. Tämä oli vielä ihan hyvä ja turvallinen temppu. Sitten rupesin miettimään onko näppäimistö sisältä miten likainen, ja kaivoin ruuvimeisselin esiin. .... Lyhyesti, älkää aukoko Logitechin näppäimistöjä. Kyllä minä sen kasaan sain suurinpiirtein lukuunottamatta muutamaa nappia joita en käyttänyt enivei....
Viivanpiirrosta: Jooh, edelliskertainen rutiini oli... funktionaalisesti ja teoriassa oikein. Tietty teorian ja käytännön välinen ero on siinä, että... teoriassa niillä ei ole mitään eroa. Minkä lisäksi selitys oli aika kaoottinen.
Se mitä viivanpiirrossa tehdään on:
Ei ole olemassa kuin loivia (min X/Y=(+-)1) viivoja vasemmalta oikealle.
Tarkistetaan pitääkö siirtyä Y-suunnassa
piirretään piste
kasvatetaan X:ää.
Y-suunnassa siirtyminen tehdään siten, että kun meillä on FP- kulmakerroin k (esim. 145), ja FP-kerroin m (esim. 100), niin, kasvatamme apumuuttujaa a, a=a+m. Jos a>k, siirrytään Y-suunnassa, ja asetetaan a=(a-k).
Tämä tarttisi jonkinlaisen grafiikan selitykseen, mutta lyhyesti, etsitään vain ne arvot X, joitten kohdalla Y muuttuu. Versio 2 algoritmista on lähes 5-10 kertaa nopeampi kuin edellinen. Tietty, tämä edelleen häviää Javan vakiolle, mutta tätä rutiinia tarvitaan täytettyihin kolmioihin. Viivanpiirtona, ilman sorttausta Y:n mukaan tämä käyttää enää 5x niin paljon aikaa kuin Javan natiivi viivanpiirto.
Hei, LapaTheMato3kin sai pienen päivityksen - siinä on nyt kunnollinen Timer.
Paino oli sunnuntaina 98.5, kun edellisiltana sortui känkkyyn, mutta tänä aamuna taas 96.6.
Aioin alunperin tehdä nämä testit JavaScriptillä, mutta siitä ei löytynyt putpixeliä, joten sen sijaan joudun käyttämään Javaa. Missä ei myöskään ole putpixeliä, joten kirjoitin setRGB:lle wrapperin.
Okei, tämä on nuoruuden traumoja: En koskaan saanut viivanpiirtoa toimimaan ihan niinkuin olisin halunnut - fixed pointeilla miten pitkiä viivoja hyvänsä, nopeasti ilman aukkoja. Tästä syystä 3d-koodauskin vähän jäi, kun ei saanut polygoneja täytettyä itse. Ja siihen aikaan Oma Sen On Oltava oli iso iso juttu. Mutta no, tässä on viivanpiirtorutiini, jonka pitäisi olla kohtuunopea, se ei taida olla tosin.... Kaukana optimaalisesta - mutta sinne päin kallellaan. Muuttujia voisi karsia, sekä iteraatiomäärissä voisi hyppiä varmasti fiksumminkin. Porttaaminen toiseen järjestelmään pitäisi olla todella triviaalia.
Kuinka se toimii?
Um. Piirrämme aina oikealta vasemmalle, ja sellaisia viivoja joitten delta-x>delta-y. Teemme rotaatioita jotta tämä onnistuu. (y=x, x=y keikautus)
Käytämme fixed-pointteja jotta Y-siirtymä olisi riittävän tarkka. Jos piirrämme alhaalta ylös, painetaan asia mieleen( vähennetään eikä lisätä liikuttaessa ) ja muutetaan delta positiiviseksi.
Itse luupissa harpotaan x-suunnassa eteenpäin kunnes olemme lähellä paikkaa missä Y-koordinaatti vaihtuu. tässä pitää olla tarkempana, joten siirrymme hyödyntämään fixed pointtejamme.
Jotain sellaista, kai. Tuostakin voi vielä optimoida jos haluaa, mutta lähinnä tein tämän jotta tietäisin miten se toimii, ja koska nuorempana se ei ihan onnistunut. Tietty, kannattaa ennemmin käyttää valmista viivanpiirtorutiinia nykyaikana, ( Javan oma esim. on n. 40 kertaa nopeampi. ) mutta se on tarkka ja toimiva. Sitäpaitsi, voin syyttää hidasta putpixeliä. :P Parempi tapa tämänhetkisen putpixelin sijasta olisi käyttää SetRGB:n sitä versiota joka mäppää tietyn alueen kerralla, mutta noh...
pikseleitten bufferointi näyttää nopeuttavan testiä n. 50 msec, mikä on mielenkiintoista - sen ei kuvittelisi vaikuttavan. Kaiketi Javan cache operoi fiksummin näinpäin, kun pitää monta kertaa kutsua setRGB:tä?
Mutta siis! Kun on viivanpiirtorutiini, voi siirtyä tekemään täytettyjä kolmioita, ja niistä pääseekin sitten jo teksturoituihin kolmioihin!
JavaScriptilläkin voi tehdä kolmedeetä, varsinkin jos käyttää Canvas-tagia apuna, mutta siinä pitää kyllä sitten hyödyntää sen valmiita grafiikkakomentoja, muuten ei mikään onnistu. Ei omaa putpixeliä siis voinut oikein tehdä.
Sain luettua toisen pelisuunnittelukirjan, sekä "Born to Code in C" opuksen, jossa tosin rupesin skippailemaan. Erittäin hieno kirja tosin, siinä tehdään mm. ikoni ja animaatioeditori, multitaskaava ohjelma ilman mitään threadeja ja tietokanta, muunmuassa.
Eilisen aamupaino oli 98.1, tänään 97.6. Kävi siis selkeästi ylempänä kiitos TexMexin. Nyt on taas alaspäin menossa. Sitten kun menee alle 96.0:n voisi kai palkita itseään jollain kivalla ruualla.
En ole skarpeimmillaan juuri nyt. En saanut unta viime yönä, enkä oikein tiedä miksi. Nukuin jonkin verran näin jälkeenpäin ajateltuna, mutta tuskin kovin montaa tuntia. ehkä ~5 tuntia?
Pakkasin läppärin pois, koska hain kirjastosta ison liudan kirjoja, ostin Fantasiapeleistä Ciaphas Cain - Hero of the Imperiumin ja minulla on tenttikirja työn alla. Ei uskalla koskea koodausjuttuihin nyt, viime yökin meni ( siihen asti että läppäri meni laukkuun, ) D-kieltä naputellessa. Derelict ei vaan halunnut ruveta toimimaan. Erittäin ärsyttävää. Sain kaiken kääntymään mutta sitten ohjelma itse SegFaulttaa.
Ideoita on, ja suunnitelmia, mutta nyt pitää priorisoida. Ehkäpä kykenen parempiin tuloksiinkin jahka olen kirjat lukenut. Käteen tarttui siis:
Pari pelisuunnittelukirjaa, toinen Tony Mannisen
SDL-oppikirja, jonkinlainen
Kirja IBM:n Deep Bluen tekemisestä
Liikunta on lipsunut, ja aamupaino olikin 98.0, mikä on vielä tälle hetkelle inhimillinen. ( ja n. 15 kiloa liikaa. )
Blogilistan tulokset olivat mielenkiintoisia - tämä blogi kävi hetken jo sijalla tuhatkaksisataajotain, mutta nyt yhtäkkiä näyttää tippuneen tuonne 22 tuhannen kieppeille. Hurjaa. Roguelike GBA:lle: POWDER.
*edit* Muistuttakaa joku että lupasin höpistä viivanpiirtoalgoritmeista, fixed point matikasta ja 3d:stä jossain välissä.
Jeps, nyt se on sen verran hyvä että kehtaa muillekin näyttää:
Tetris - ( tai kuten itse ajattelen- 'Testris.' Olenpas hauska. ) Cookie pysyy tallessa 7 päivää. Globaali highscore-lista ei onnistu ilman juttelua serverin kanssa, joten sille linjalle ei mennä, mmok?
Paino tosiaan kävi niin alhaalla kuin 96.6 tänä aamuna! Eilen meni myöhään enkä sitten jaksanut kokata. Kävin iltalenkillä, mutta tänään en jaksanut aamulenkille asti liikahtaa.
Kirjoitin ensimmäisen D-ohjelmani Heikin läppärillä. Hyvä on se, minusta. Saa nähdä pitääkö vanha ( monta kuukautta ) FluxBuntu laittaa siihen läppärille, josko se pelastaisi... Yritän ensiksi tosin GCC:n uudelleenasennusta.
Työnhaku jumii taas päässä jotenkin kummasti, kuppi kahvia, ja yritän uudestaan. *edit* Yliopiston kahvila meni kiinni ja automaatista tuli ihan ihmeellistä kääpiökahvia. Pitäisi jo uskoa, että noista kahvimaateista ei säällistä kahvia saa. Taitaa joutua tänään sen TexMexin tekemään. Itse käyttämäni resepti pohjaa Tuomas Laitilan ideoihin, ja periaatteessa virittelen valmista TexMex-ainessettiä sipulilla ja pavuilla jne. Hyvää.